Project
Restaurant
Antonie van Leeuwenhoek Ziekenhuis |
|
|
Het
personeelsrestaurant
Een geweldige opdracht. Werkelijk
van niets naar iets.
Door alle verbouwingen,
die nog steeds in volle gang zijn in
het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis, was het oude personeelsrestaurant
tijdelijk gehuisvest in een verplaatsbare tent op het bouwterrein. Dit had
zeker iets bijzonders, maar uiteindelijk was het geen plek waar men zich
even kon ontspannen en men zou het eerder een militaire kantine kunnen
noemen.
Op de eerste etage is een grote ruimte
vrij gekomen waar het nieuwe restaurant op zeer korte termijn gerealiseerd
zal moeten worden.
Aan mij deze geweldige
taak. Ik heb met dit project nauw samengewerkt met Remco Visser, collega
interieur architect van de Jong Gortemaker Algra in Rotterdam.
Door onze krachten te
bundelen is het restaurant tot dit, voor velen, overtreffende resultaat
gekomen. Remco en ik spreken dan ook met trots over onze eerste
co-productie en mogelijk volgen er nog meer.
In het programma van eisen staat vermeld, dat het restaurant tijdloos en
duurzaam moet zijn en binnen een bepaald budget moet blijven. In de zorg
is het vergrijzen een probleem en zal dit nieuwe restaurant jonge
medewerkers aan moeten gaan trekken.
Binnen het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis speelt de research een zeer
belangrijke rol en daar zijn ook veel jonge studenten werkzaam. Het is dus
een uitdaging voor mij om voor zowel jong als oud een bijzonder restaurant
aan te kunnen bieden.
Het restaurant moet een plek worden waar de werknemer een gevoel van
waardering krijgt en dat zij even echt helemaal weg kunnen zijn van de
werkplek. Dit is met name voor het zorgend personeel erg belangrijk, daar
dit ziekenhuis alleen maar oncologie behandeld en dat is een zware en vaak
moeilijke taak voor het personeel.
Daarbij moeten er congressen, symposia en meetings georganiseerd kunnen
worden, waarbij het restaurant een belangrijke rol zal moeten gaan
vervullen. Uitgangspunt is 350 zitplaatsen.
Het
Concept
Wat spreekt aan in deze tijd? Ik
ben uitgegaan van de “chique” Seventies. Deze periode ontstond na de
kleurrijke “flower power” tijd in de jaren zestig. Tegen het einde van
de jaren zestig werden de kleuren wat rustiger.
Ik heb mij verdiept in de stijl iconen van die tijd. Zoals
Maria Callas, Audrey Hepburn, Brigitte Bardot, Jackie Onassis, Paul
Newman, Sophia Loren. Mode en het interieur zijn altijd sterk met
elkaar verbonden en herinneren aan een bepaalde periode. Ook films en
televisie zijn voor mij een een inspiratie geweest. Bijvoorbeeld James
Bond in “Golfinger” en tv series zoals de Wrekers.
Ik heb uiteraard een keuze moeten maken en ik ben uitgegaan van Audrey
Hepburn. Zelf vind ik haar een van de mooiste vrouwen ooit. Zij is half
Nederlands, van oude adel, heeft veel klasse, is puur en vooral
natuurlijk. Ook zie ik een verbintenis met ons ziekenhuis, daar Audrey in
1993 aan kanker is overleden.
Audrey was de muze van Chivency en droeg eveneens veel kleding van Chanel
en Dior. Haar kledingstijl is nu ook nog zeer populair. Het mooiste
compliment kreeg ik van een architect tijdens een presentatie over mijn
ontwerp. Haar dochter is dertien en zij wil alleen maar kleding in de
stijl van Audrey Hepburn dragen. Dit is nu net wat ik wilde bereiken, deze
dochter van dertien wordt mogelijk een student van het ziekenhuis.
Ik ben voor mijn ontwerp uitgegaan van de film “Breakfast at
Tiffany’s”. In deze film kwam Audrey het best tot haar recht en ik heb
gebruik kunnen maken van haar hoeden, haar sieraden, de zonnebril
en uiteraard de glamour van die tijd. Dit alles speelde zich af op Fifth
Avenue, New York.
De
inrichting
Ik heb voor de bouw van het
restaurant nog kunnen zorgen voor een hele open ruimte, waarbij ik
gelukkig nog de mogelijkheid had de lange gang erbij te kunnen betrekken.
Remco kwam op het idee van twee roomdeviders midden in de ruimte. De
roomdeviders hebben een boven
gedeelte met beweegbare blinds, die zeker in de Seventies erg populair
waren. De blinds kunnen de diverse functieplekken van elkaar scheiden en
ontstaat er in een handomdraai een totaal ander beeld van de ruimte.
Op diverse plekken bevinden zich lange banken en zeer bepalend is de
slingerbank in het voorste gedeelte. Achter in de ruimte is er een bar met
een lounge gedeelte gerealiseerd en een glazen vergaderzaal voor dertig
personen.
De ronde lampen en het iets verhoogde plafond geven bij de bar een
beleving van een aparte ruimte en
vormt deze bar samen met de oranje stoeltjes en witte tafeltjes toch een
besloten geheel, terwijl het gewoon open blijft.
In de lounge bevindt zich een boekenkast met een flatscreen, waar als
gadget een openhaard dvd brand.
In het middengedeelte, tussen de twee roomdeviders bevinden zich tafels
van 90 cm hoog. Dit is tevens de doorgang naar het dakterras en zijn
inmiddels deze plekken erg populair bij de jonge gebruikers.
In de lange gang wil ik het gevoel
bereiken van een luxe winkelstraat, zoals Fitfth Avenue beaamd. Aan de
rechter zijde heb ik via Getty Images oude foto’s kunnen bemachtigen.
Deze zwart-wit foto’s heb ik laten printen op Vescom vinyl wandbekleding
en zijn vergroot in een formaat 3 x 2,35 meter hoog. De afbeeldingen zijn
van oude gebouwen in New York, een cruise liner, Paul Newman en uiteraard
Audrey. Elke foto wordt onderbroken door een up- en down lighter en dit
geeft een beeld van straatlantarens.
De
kleurstelling is uitgevoerd in champagne kleuren, bruin, beige, zwart,
parelmoer en bronskleuren.
De stoelen zijn in de kleuren oranje, ijsblauw, taupe, beige en wengé.
Deze stoelen zijn aan de binnenzijde wit en aan de achterzijde in kleur.
Ik heb bewust voor wit gekozen voor alle tafels en uitgiftebladen. Dit
geeft de sprankeling in het geheel en bovendien vormen de tafels en de
binnenzijde van de stoel een binnenkant van een schelp en heb je echt even
een veilig en rustig gevoel tijdens de lunch. De stoelen zijn zeer licht
in gewicht en dus makkelijk te verplaatsen voor het schoonmaakpersoneel.
De stoelen in de lounge zijn door Vanca Interieur Ontwerp helemaal
aangepast en zijn een afgeleide van de originele lounge stoel van Thonet.
Thonet heeft deze aanpassing nu opgenomen in hun assortiment en is dus nu
te bestellen. De stof “Pied
de Poule” knipoogt naar de mantelpakjes van Dior en deze stof komt uit
Schotland. Meneer Philipp Thonet is zelf komen kijken en poseerde graag op
zijn “ Audrey” stoel.
De zwarte bollenlampjes
boven de bar en tafels zijn een afgeleide van de hoed van Audrey uit de
film “Breakfast at Tiffany’s” en het parelmoer glasmozaïek is
eveneens ontstaan door haar sieraden die zij in deze film draagt. De
tegelvloer is een pvc, zelf had ik graag Travetin willen geruiken, maar
helaas dat geeft te veel contactgeluid en het is voor dit project ook erg
kwetsbaar en kostbaar. Het alternatief, de pvc vloer in combinatie met het
bruine tapijt, doet het gelukkig erg goed in mijn ontwerp. De
wandbekleding van de lounge en vergaderzaal is eveneens een pvc.
Uiteindelijk heeft het restaurant de naam Tiffany’s gekregen en is dit
echt een succes in het ziekenhuis geworden en het mooie is, ik ben
met de inrichting onder het budget gebleven. Het interieur zorgt
uiteindelijk voor de uitstraling en dit is slechts 10% van de totaal
kosten geworden.
De omzet van het restaurant is inmiddels al 20% gestegen.
Voor mij een Ode aan Audrey Hepburn
|
Arclinea, Driade, Cassina, Minotti, Charles
Eames, Eileen Gray, Baumann, Ingo Maurer, Artemide, Casalis,
Daskina, Millenerpoort, Vitra, Zanotta, Cappelini, Guy Aulenti,
B&B Italia,Kvadrat, Porro, Living Divani, Jurgen Regtuit, Doris
Schipholt, Lyda Bekker, Snoeck, Gerriet Postma, Sahco Hesslein,
Flexform, Eigenhuis & Interieur, IP20, Modular, Mosa, Vola, Axor,
MisuraEmme, Moroso, Piastrelle, Fritz Hansen, MDF, Kreon, Zanotta,
Bang & Olufsen, Alessi, Edra, Illy, Smeg, Sony, Samsung, Mario
Botta, Gaudi, Rietvelt, Duravit, Eikelenboom, Philipe Starck,
Colette, Habitat, Louis Poulson, Alias, Kartell, Classicon, Artifort,
Arco, Arne Jacobsen, Makum, Gaggenau, Metaform, de Kasstoor, van der
Donk, Gispen, Le Corbusier, Flos, Alias, Sphinx, D-Line, Glenn’s,
Bauhaus, Siemens, Shogun, Wink, Costa Boda, Breuer, Premsela, Lotek,
Isamu Noguchi, Verner Panton.
|
|