Project
Algemeen
Antoni
van Leeuwenhoek
Ziekenhuis |
Voor NKI-AVL ontwierp ik verschillende ruimten met
een warme en gastvrije uitstraling, die veiligheid en geborgenheid
bieden.
Zie artikel
|
|
Interieur
Ontwerper voor het Antoni van Leeuwenhoek
De functie als vaste
interieurontwerper voor alle publieke ruimtes van het Antoni van
Leeuwenhoek Ziekenhuis is voor mij heel bijzonder. In Nederland ben ik een
van weinige interieurontwerpers met
een gezondheidszorg achtergrond. Letterlijk en figuurlijk versta ik de ziekenhuistaal
en dit is een geweldige aanvulling voor mijn eigen bedrijf.
Waarom
meer aandacht voor interieur in zorginstellingen?
“Gastvrijheid in de zorg wordt
steeds belangrijker, dat facility management daarbij een belangrijke rol
kan spelen, is duidelijk”. Dit is zomaar even een stukje uit de velen
berichten die over onze huidige gezondheidszorg geschreven wordt.
 
Door de invoering van het
nieuwe zorgstelsel ontstaat er meer concurrentie tussen zorgaanbieders.
Hierdoor verandert de rol van alle spelers in de gezondheidszorg.
De zorgverzekeraars hebben een sterke positie gekregen en
verzekerden (cliënten/patiënten) krijgen geleidelijke meer keuze
vrijheid en worden ook mondiger. Een recent onderzoek van ING Medinet en
MKB Nederland geeft aan dat het vertrouwen van de klant in het ziekenhuis
veelal gevoed wordt door indirecte zaken, zoals de opstelling van
medewerkers, de manier waarop vragen worden beantwoord en informatie wordt
gegeven, het interieur, de kunst enz. Hierin speelt de facilitaire
dienstverlening en cruciale rol.

Enkele voorbeelden zijn:
Academisch ziekenhuis Groningen, het VUmc met het nieuwe spectaculaire
restaurant , het hypermoderne Orbis Medical Park in Sittard, de
toekomstige nieuwbouw van het Gemini Ziekenhuis volgens de filosofie van
Planetree
Cliënt
Het Antoni van Leeuwenhoek
ziekenhuis is een
toonaangevend ziekenhuis en voor de buitenwereld ook vaak een beladen
ziekenhuis. De patiënten categorie is duidelijk: alles draait hier om
kanker, met daarbij “hoop”.
 
Een mooi voorbeeld in de
centrale hal zijn de glazen bollen van Maria Roosen.

Aanvullend op het verhaal van de glazen bollen, heb ik fotokunstenaar
Hazel Ling een opdracht geven om iets te bedenken aan de wand. Ik wilde
graag een langgerekt kunstwerk over de hele breedte van de wand om de
hoogte van deze wand te doorbreken. Hierdoor is er optisch een plafondlijn
ontstaan van wachtkamerruimte. De foto’s verlopen van kleurrijk naar
zwart in de vorm van een lint. Ze zijn geprint op aluminium platen (A3
formaat) en krijgen hierdoor een industriële uitstraling wat dan weer
terugkomt in het hoge plafond van de lichtstraat. Het kunstwerk is genaamd
“Ribbon” en symboliseert veel doeleinden, zoals pink ribbon, yellow
ribbon en red ribbon.

De regenboog symboliseert
hoop, de bedeltjes tussen de bollen door staan symbool voor geluk. Om deze
twee aspecten draait hier alles. Ik vind dan ook dat dit ziekenhuis dit
ook letterlijk en figuurlijk moet kunnen bieden. Wanneer een interieur
goed gekozen wordt dan zet dit een visie en een sfeer neer. Ik vind dat
het interieur er goed uit moet zien, waarbij duidelijk zichtbaar is dat
men weet wat goed en verantwoord is en waarbij je ook kan zien dat er
verstand aanwezig is voor een verantwoorde huisstijl. Dit geeft vertrouwen
en zekerheid, gewoon een veilige en warme omgeving waarbij men zich
als een patiënt durft over te geven aan de deskundigheid.
Hier weet men waar men over praat.

Sinds mijn aanstelling in
2008 heb ik in het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis enkele projecten
gedaan, “de huiskamer” op de afdeling Radiotherapie, een wachtruimte
op het balkon in de centrale hal, de Marthe Roling galerij en een kleine
wachtruimte eveneens op de radiotherapie. Al deze projecten hebben naar
mijn mening een krachtige uitstraling gekregen van mooi, goed, bedacht,
duurzaam en verantwoord.

De huiskamer wordt
intensief gebruikt door onze patiënten en regelmatig hou ik daar even met
hen en praatje over wat men vindt van deze ruimte. Het mooiste compliment
was voor mij, dat het zo huiselijk is en ver weg van een ziekenhuis gevoel
en vooral gezellig. Dit is wat
ik wilde bereiken en het kan
nog beter!

Het kunstwerk in het raam
in de huiskamer is door Vanca Interieur Ontwerp bedacht en is er uitgegaan
van een foto van Prof. Dr. H. Barteling. Het kunstwerk is vervaardigd door
Jan Tervoort en is door het AvL aan prof. Dr. H Barteling aangeboden ter ere van zij
pensionering.

De achterwand van de
kleine wachtruimte is het werk van Claudy Jongstra.

Bestuurskamer
Een bestuurskamer moet naar mijn
idee waardigheid uitstralen. Het is de plek waar alles weloverwogen
bedacht wordt. Ik zie het bestuur als het varende schip met de kapitein
aan het roer. Ik heb deze kamer vrij
ingetogen gehouden, zodat men in alle rust besluiten kan nemen en niet
teveel afgeleid wordt door allerlei interieur elementen.

Ik heb gekozen voor een
ovale tafel in de vorm van een schip. De vorm heeft als voordeel dat alle
leden die deelnemen aan de vergadering elkaar goed kunnen zien. De tafel
heeft een afmeting van 8.00
x2.80 mtr. Rondom de tafel bevinden zich 26 zitplaatsen. De zuil van de
tafel komt als het ware door het blad heen zetten en is aan de bovenzijde
voorzien van een zwart vinyl. De brede randen van de tafel zijn in een
Amerikaans noten fineer uitgevoerd. De tafel is een eigen ontwerp. Aan
de onderzijde van de tafel is LED verlichting aangebracht, dit geeft een
effect alsof de tafel zweeft en suggereert hierdoor het varende schip. De
oranje stoelen geven een warm kleuraccent aan de ruimte.
Het kunstwerk aan de wand is eveneens ingetogen en is een ontwerp van
Claudy Jongstra. Absoluut niet afleidend in een vergadering en geeft een
warme chique uitstraling. Het vilten kunstwerk heeft tevens een positieve
invloed op de akoestiek.

Tijdens de opening van het balkon, door
Raymond van de Klundert, bekend
als Kluun, schrijver van het boek “er komt een vrouw bij de dokter”, vertelde
ik hoe ik tot deze inrichting gekomen ben. Uitgangspunt was voor mij de
glazen bollen van Maria Roosen.

De kleuren van de bollen
heb ik naar beneden laten komen via de kinderstoeltjes van Arne Jacobsen.
Kinderen staan voor een nieuw leven, zijn ombevangen en meestal vrolijk.
De stijl is sterk en duidelijk maar vooral tijdloos. De vlinderstoel van
Arne Jacobsen bestaat bijvoorbeeld al ruim 50 jaar en nog steeds geweldig
mooi en vooral eenvoudig en functioneel. Ik heb bewust naast de
kleurstellingen van de kinderstoeltjes gekozen voor zwart en wit.
Dit staat voor duidelijkheid en dat moet het AvL zijn. Het woord kanker
slaat in als een bom en kan je nergens om heen en de patiënt wilt graag
dat het AvL hoop kan geven en wederom geluk. Dit probeer ik dus te
vertellen met een interieur.

Maatschappij
De maatschappij kijkt kritisch naar
de gezondheidszorg. Ik heb een symposium bijgewoond van de stichting
Planetree. In
Amerika zijn er inmiddels 400 van de 6000 ziekenhuizen overgestapt op een
Planetree stijl. Uiteraard zal Europa daar anders mee omgaan, maar ik weet
zeker dat dit een zeer belangrijk aspect gaat worden in onze
gezondheidszorg. De Amerikaans inrichtingsstijl is vaak te overdone en
zouden wij als Europa veel aan deze stijl kunnen verbeteren voor de
Amerikanen. Een ander mooi voorbeeld zijn de Maggie’s Centres in
Engeland en Schotland naar het idee van Maggie Ketwick Jencks. Deze centra zijn ontworpen door
Frank Gehry, Zaha Hadid en Richard Rogers (Centre Pompidou Parijs).
Het gaat er bij Planetree vooral om de
gastvrijheid. Onder gastvrijheid wordt letterlijk verstaan; hartelijk voor
gasten, gulheid in het onthalen of herbergen van gasten, ook wel
hospitaliteit genoemd. Het woord hospitality wordt in Nederland ook
veelvuldig gebruikt. In een ziekenhuis moeten mensen zich welkom voelen,
menselijk worden benaderd, regisseur kunnen zijn over hun eigen leven,
eigen verantwoordelijkheid hebben en over keuzevrijheid beschikken. Het
gaat om een algemeen gevoel van welbehagen. Daar moeten wij op inspelen en
dat begint bij onder anderen het interieur. Hierbij kun je denken, aan
kleur, licht, kunst, stijl, muziek, waterpartijen, relax ruimtes en het
toelaten van huisdieren enz. Iedereen kan daar wel iets bij bedenken.
Wanneer je voor een goed gerenommeerd hotel kiest, wat verwacht je dan?
Deze vraag helpt mij om te kunnen inleven wat een cliënt/gast/patiënt
van een ziekenhuis verwacht buiten het medische aspect.
|
Arclinea, Driade, Cassina,
Minotti, Charles Eames, Eileen Gray, Baumann, Ingo Maurer,
Artemide, Casalis, Daskina, Millenerpoort, Vitra, Zanotta,
Cappelini, Guy Aulenti, B&B Italia,Kvadrat, Porro, Living
Divani, Jurgen Regtuit, Doris Schipholt, Lyda Bekker, Snoeck,
Gerriet Postma, Sahco Hesslein, Flexform, Eigenhuis &
Interieur, IP20, Modular, Mosa, Vola, Axor, MisuraEmme, Moroso,
Piastrelle, Fritz Hansen, MDF, Kreon, Zanotta, Bang & Olufsen,
Alessi, Edra, Illy, Smeg, Sony, Samsung, Mario Botta, Gaudi,
Rietvelt, Duravit, Eikelenboom, Philipe Starck, Colette, Habitat,
Louis Poulson, Alias, Kartell, Classicon, Artifort, Arco, Arne
Jacobsen, Makum, Gaggenau, Metaform, de Kasstoor, van der Donk,
Gispen, Le Corbusier, Flos, Alias, Sphinx, D-Line, Glenn’s,
Bauhaus, Siemens, Shogun, Wink, Costa Boda, Breuer, Premsela,
Lotek, Isamu Noguchi, Verner Panton. |
|