Project
Begraafplaats Zorgvlied |
|
|
Begraven
aan de Amstel
De begraafplaats Zorgvlied is de
meest toonaangevende begraafplaats van Nederland.
Een
laatste rustplaats voor meer dan 130 bekende Nederlanders,
w.o. Annie M. G. Schmidt , Herman Heijermans, Herman Brood en vele
schrijvers en dichters.
Er
bevinden zich drie gebouwen op deze begraafplaats. De
gebouwen zijn toe aan een totale herinrichting.
Het
eerste heeft de villa bij de ingang een metamorfose ondergaan. De
inrichting van de villa, gebouwd rond 1930, heeft in de loop
der jaren veel wijzigingen ondervonden.
De villa is in gebruik als ontvangstruimte en kantoor. De voormalige
inrichting was erg somber en vooral de kleur grijs was erg aanwezig. Veel
originele details van het gebouw waren door de diverse
verbouwingen verdwenen.

Als
eerste werden de ruimtes in zijn geheel gestript, zowel de begane grond
als de eerste en tweede etage.
De
ontvangstruimte moest tevens een ruimte kunnen zijn waar eventueel
exposities en ontvangsten
gegeven kunnen worden. Dit hield in dat de begane grond zo
ingericht moest worden, dat door een simpele handeling de ruimte
geschikt gemaakt moet kunnen worden voor het ontvangen van
minimaal 60 personen.
Het
plafond was verlaagd om de airco, bedrading en andere leidingen
weg te werken. Hierdoor verdwenen de prachtige boogramen
gedeeltelijk achter het verlaagde plafond. Ook de deuren waren in
zijn geheel veranderd. Het eerste heb ik zoveel mogelijk de authentieke details teruggebracht
in de oorspronkelijk staat. Er zijn nieuwe deuren
geplaatst in de stijl van de villa. Zelf vind ik het altijd erg
belangrijk om het gebouw te respecteren.

Voor
de meubelkeuze ben ik uitgegaan van de “moderne”
meubelen uit die tijd. De balie is een eigen ontwerp, uitgevoerd in
Amerikaans noten.
De
begane grond kreeg een prachtige visgraad parketvloer. De boven
etages zijn voorzien van een projecttapijt en ingericht volgens de
lijn van de gemeente gebouwen van Amstelveen.
De
wens van de opdrachtgever was onder andere, dat het
stijlvol, pakkend en toonaangevend geheel moest worden
met een duidelijke overeenkomst met de andere gebouwen, die zich
op deze begraafplaats bevinden.
Pakkend
is het geworden, met veel respect en warmte voor de cliënten. Mijn
visie op een begraafplaats is vooral gericht op het gevoel van het
prettig en veilig voelen.


Een
begraafplaats is toch de plek waar men een dierbare de rust wil
geven. Het moet een plek zijn waar je graag naartoe gaat. Ik heb
vaak bij een begraafplaats het gevoel van koud, triest, somber en
dan ook nog vaak onze vertrouwde regen. Mijn keuze is voor
natuurlijke en eerlijke kleuren, het gevoel van respect en warmte,
maar daarnaast ook het gevoel van het leven gaat ook weer door.
U
kunt aan de foto’s zien wat ik dus heb kunnen doen om deze
gevoelens te beantwoorden.
Het
mooiste compliment kreeg ik van een oude man. Hij vertelde mij,
dat hij sinds de verbouwing hier heel graag een kopje koffie komt
drinken om even dicht bij zijn vrouw te kunnen zijn.
Hij was erg blij dat nu eindelijk eens de somberheid
doorbroken werd op een begraafplaats.
Het doel
is bereikt, een mooie plek in Amsterdam om rust en
vrede te vinden.
De Condoleanceruimte
van Begraafplaats Zorgvlied
Dit prachtige totaal
contrasterende pand op begraafplaats Zorgvlied is van Claus en Kaan
Architecten (1998).
Deze ruimte staat naast
de imposante aula. De aula is gebouwd rond 1930 in
de nauwelijks te benoemen stijl die in die periode furore maakte. Een
fusie tussen Amsterdamse School, Dudok en het functionalisme. De abstracte architectuur van Claus en Kaan staat los van de expressieve
oudbouw, maar door de nabijheid is er wel een directe relatie ontstaan
tussen beide gebouwen.

De
smalle ruimte tussen de oude aula en het nieuwe paviljoen wordt door de
nieuwbouw benoemd en wordt een exterieur vertrek. Het plafond van het
paviljoen loopt door in de luifel. Er is bovendien geen hoogteverschil
tussen de vloer en het grindtapijt. Daardoor is de buitenruimte een
vanzelfsprekende voortzetting van het interieur en andersom, met slechts
een glazen vlies als overgang daartussen. Die vanzelfsprekendheid past bij
het streven van Claus en Kaan om hier ‘onzichtbare architectuur’ te
maken, waarvan ‘de sfeer zo goed is dat je er zou willen wonen, maar
waar zo goed als niets te zien is’.
Inmiddels
werd het tijd om het interieur te restylen.
De ruimte bestaat uit twee gedeeltes. De grootste ruimte is bedoeld voor
het ontvangst en de kleinere ruimte is meer bedoeld voor het ontvangst van
de directe familie. Het is een plek om je even af te zonderen van de rest
van de genodigden.
In
de kleine ruimte heb ik een zeer comfortabele bank geplaatst van Cassina
“de Met”. Deze bank heeft een goed zithoogte en is niet te diep en
daardoor zeer geschikt voor de verschillende leeftijdsgroepen. De
verlichting heb ik wat minder hard kunnen maken door het plaatsen van fijn
gestreepte witte lampenkappen in de plafondspots. Dit materiaal vind je
ook terug in de tafel- en vloerlampen.
De
wanden zijn in een donkere champagnekleur teruggebracht en vormen nu een
lijn/verbintenis met de kleuren van de inrichting van alle andere gebouwen
op Zorgvlied Ook deze gebouwen heb ik in kunnen richten.

De
transparantie van het gebouw is geweldig maar heeft wel een nadeel dat
iedereen naar binnen kan kijken. Men heeft hierdoor aan de binnenzijde
weinig privacy, wat bij deze gelegenheden zeker een belangrijk aspect is.
Samen met Claudy Jongstra heb ik daarom transparante banieren bedacht met
vilten motieven in de vorm van takken en bloemen. De ruimte wordt hierdoor
zo natuurlijk mogelijk af geschermd zonder een gevoel van opgesloten te
zijn en het respect voor het gebouw gewaarborgd blijft.

In
de grote ontvangstruimte staan de prachtige sta-tafels van Moooi en als
seveertafel de container-tafel eveneens van Moooi uitgevoerd in een zwart
HPL. De banken langs de muur zijn van Le Corbusier.
De
ruimte geeft nu een rustig en evenwichtig gevoel, nauw verbonden met
buiten en zeker een mooie plek om even stil te kunnen staan bij het
“tijdelijke” leven.
|
Arclinea, Driade, Cassina, Minotti, Charles
Eames, Eileen Gray, Baumann, Ingo Maurer, Artemide, Casalis,
Daskina, Millenerpoort, Vitra, Zanotta, Cappelini, Guy Aulenti,
B&B Italia,Kvadrat, Porro, Living Divani, Jurgen Regtuit, Doris
Schipholt, Lyda Bekker, Snoeck, Gerriet Postma, Sahco Hesslein,
Flexform, Eigenhuis & Interieur, IP20, Modular, Mosa, Vola, Axor,
MisuraEmme, Moroso, Piastrelle, Fritz Hansen, MDF, Kreon, Zanotta,
Bang & Olufsen, Alessi, Edra, Illy, Smeg, Sony, Samsung, Mario
Botta, Gaudi, Rietvelt, Duravit, Eikelenboom, Philipe Starck,
Colette, Habitat, Louis Poulson, Alias, Kartell, Classicon, Artifort,
Arco, Arne Jacobsen, Makum, Gaggenau, Metaform, de Kasstoor, van der
Donk, Gispen, Le Corbusier, Flos, Alias, Sphinx, D-Line, Glenn’s,
Bauhaus, Siemens, Shogun, Wink, Costa Boda, Breuer, Premsela, Lotek,
Isamu Noguchi, Verner Panton.
|
|